Edith Zuiderent en Remco de Korte
Edith Zuiderent en Remco de Korte

Multimediabureau Onwijs: van Microsoft tot Majesteit

Actueel 1.289 keer gelezen

Oude-Tonge – Ze ontwierpen al educatieve cd-roms in de tijd dat er hooguit één computer in een klaslokaal te vinden was. Remco de Korte en Edith Zuiderent van Onwijs zagen hun onderneming uitgroeien tot een innovatief multimediabureau met specialisatie in het ontwikkelen van multitouch software voor onderwijs, zorg, bibliotheken en musea. Hoe dat allemaal zo is gekomen? We vroegen het Edith Zuiderent.

Tekst en foto: Jacquelien Wielaard

Hun gezamenlijke reis begon al op de middelbare school, waar ze verkering kregen. Edith en Remco studeerden daarna beiden aan de pedagogische Academie, deden allebei nog een studie en stonden voor de klas. Edith vond daarbij alles wat met media te maken heeft ontzettend leuk, maakte televisie items voor o.a. tv-Rijnmond. 'Edith: 'Ik deed tv en literaire projecten, Remco maakte educatieve applicaties. Na verloop van tijd besloten we samen iets op te zetten. '

Edith en Remco begonnen het bedrijf vanuit hun woning in Rotterdam waar ze al snel werden gehinderd door chronisch ruimtegebrek. Er werd dus naarstig gezocht naar ruimere en betaalbare behuizing in de regio. Het pand in de Julianastraat in Oude-Tonge bleek precies wat ze zochten. Inmiddels zijn ze ook daar uit hun jasje gegroeid en weken ze uit naar het Industrieterrein van Oude-Tonge. Wonen doen ze tegenwoordig met veel plezier in Achthuizen.
'Het bedrijf is echt van ons samen,'zegt Edith stellig. 'We zijn er ook samen in gegroeid door daar waar nodig kennis te vergaren en ons verder te bekwamen. Ik ben vooral degene die de juiste mensen bij elkaar zoekt, projecten opzet en de boel organiseert. Hierdoor wordt soms de indruk gewekt dat het mijn bedrijf is. Onterecht want Remco zorgt ervoor dat het allemaal mooi wordt uitgevoerd en dat we iets maken waar men iets aan heeft. Hij is zowel technisch als creatief getalenteerd. Voor de wijze waarop hij een intuïtieve interface vormgeeft, hebben we zelfs een Award van Microsoft gekregen.' En over Microsoft gesproken, een paar jaar terug bezochten ze samen op uitnodiging een congres van de It-gigant in Seatle.

Onwijs begon met het maken van televisieprogramma's, cd-roms en andere projecten voor onderwijsinstellingen en musea. Steeds meer klanten kwamen hun kant op, meestal door mond-tot-mond reclame. 'Ons hart ligt bij educatie,'verklaart Edith het succes, 'we spreken de taal van het onderwijs. Ons uitgangspunt is niet wat we zelf leuk vinden of wat de klant verwacht. We kijken naar de doelgroep; waar hebben de leerlingen of de mensen in de zorg echt iets aan?'
In 2008 kwam Microsoft met de multitouchtafel met een aanraakscherm dat meer dan één input tegelijk ondersteunt. 'We waren meteen enthousiast over de mogelijkheden omdat we geloven in Peer-to-peer –learning. Dat is een activerende onderwijsvorm waarbij een groep samen leert en elkaar onderwijst op basis van gelijkwaardigheid. 'Als je kinderen samen aan de tafel zet, gaan ze elkaar dingen uitleggen. Iedereen kan het scherm aanraken en heeft inbreng, dit in tegenstelling tot het werken met een muis.'
Als één van 25 bedrijven wereldwijd werden ze geselecteerd om in Parijs de opleiding van Microsoft hiervoor te volgen. Vervolgens introduceerden ze het systeem bij bibliotheken in Nederland en België. 'De multitouchtafel werd aanvankelijk gemaakt in Amerika door Microsoft in samenwerking met Samsung. Waarna wij de software voor de klant ontwikkelden. Onze klanten vonden dat een gedoe en vroegen of ze de tafel in z'n geheel bij ons konden kopen.' Een belangrijk omslagpunt voor het bedrijf. 'Plotseling moesten we losse componenten gaan inkopen, een werkplaats inrichten, service verlenen etc. Dat was een groeimoment waarna we een BV hebben opgericht.' Personeel en inkoopproducten komen, daar waar mogelijk, van Goeree-Overflakkee. 'We zijn hier komen wonen omdat we meer ruimte nodig hadden maar werden verliefd op het eiland. We willen er niet meer weg en voelen de behoefte om iets terug te doen.'

Ook in het buitenland ontstond interesse in de Onwijs BelevenisTafel Zo werd er o.a. al geleverd aan Denemarken, Zuid-Korea en Suriname en is er een vestiging in Engeland. Voor de internationale markt is de naam veranderd in SovaCare. Oriëntatie op de Duitse markt vond op een wel heel bijzondere manier plaats. Onwijs mocht namelijk in oktober, mee met de koning en de koningin op handelsmissie naar de deelstaten Rijnland-Palts en Saarland. Een reis onder leiding van minister voor Buitenlandse Handel Sigrid Kaag en minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge. Thema's van deze missie: digitalisering, eHealth en ouderenzorg.
Edith las over de plannen voor deze handelsmissie en meldde zich aan. Terwijl ze in Engeland, na afloop van een zakelijk gesprek, even zat bij te komen in een tearoom, kreeg ze een telefoontje met het verzoek om binnen een half uur een stukje tekst op te sturen over het bedrijf 'want de koning beslist morgen over het officiële tekenmoment'. Dat was even stressen maar ze mocht mee.
Het werden vermoeiende dagen met een zeer volle agenda maar ze had het voor geen goud willen missen. Alles wordt tijdens zo'n missie heel strak gepland en je kunt natuurlijk niet zo maar op de majesteit toestappen voor een praatje. Daar wordt je al dan niet voor gevraagd. Edith: 'Na het grote galadiner mocht ik in 'de koffiehoek' met het koninklijk paar praten. De koning was heel geïnteresseerd en goed op de hoogte.' De reis werd bekroond met een contractondertekening met een Duitse partner onder toeziend oog van minister Hugo de Jonge.

Genoeg toekomstperspectief voor Onwijs, dat is zeker. Edith: 'Er wordt wel eens gezegd dat we niet commercieel genoeg zijn maar dat boeit ons niet. We willen een bedrijf zijn waar met plezier wordt gewerkt aan producten waar mensen blij van worden. Als ik zie dat iemand begint te stralen door iets wat wij hebben gemaakt dan hebben we ons doel bereikt.'

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant