Het goed leren omgaan met gamen, beweging en dagindeling verdient een plek in het onderwijs.
Het goed leren omgaan met gamen, beweging en dagindeling verdient een plek in het onderwijs.

Techlab Esports ExperienceRGO Beroepscampus House of Esports

Algemeen 623 keer gelezen

House of Esports en RGO Beroepscampus Middelharnis hebben samen een nieuw concept ontwikkeld dat past bij Opgroeien in Kansrijke Omgeving (samen zien en OKO) omdat ook in de vrije tijd van leerlingen het nodige vertier moet kunnen zijn naast de schoolzaken. De RGO Beroepscampus wil een ontmoetingsplaat bieden voor leerlingen, ouders en de inwoners van Goeree-Overflakkee waardoor de verbinding tussen de school en de bevolking gelegd gaat worden.

Adrie Krielaart directeur RGO Beroepscampus: “Het Techlab van de RGO Beroepscampus is een prachtig ingerichte ruimte met de meest moderne apparatuur en dé inspirerende leeromgeving om leerlingen al vroeg te interesseren voor techniek. Onderzoekend en ontwerpend leren, dat kan in het Techlab. De snelle ontwikkeling van nieuwe complexe en vakoverstijgende technologieën vraagt om een andere aanpak in het onderwijs, een nieuwe manier van aanleren in een inspirerende leeromgeving”.

Technologie moet inspirerend, leuk en uitdagend zijn. Op die manier motiveren we onze jongeren. En dat is precies wat House of Esports doet. Gamen is niet meer weg te denken uit de vrijetijdsbesteding van kinderen. Dankzij tablets, smartphones, spelcomputers en omdat bijna elk gezin in Nederland toegang heeft tot internet is de huidige generatie kinderen (geboren na 2000) totaal vertrouwd met het spelen van (online) games. Gamen is een geaccepteerd onderdeel van de vrijetijdsbesteding geworden. Eenentachtig procent van alle kinderen speelt regelmatig games, de helft daarvan vaker dan driemaal per week. Het is deze generatie die interactiever omgaat met technologie dan elke voorgaande generatie. Het goed leren omgaan met gamen, beweging en dagindeling verdient daarom een plek in het onderwijs.

RGO Beroepscampus
Adrie Krielaart: “Dat behoort tot de basisvaardigheden in de digitale maatschappij zoals bij Taal Digitale geletterdheid onderdeel is. Bij Taal is een taalbeleidsplan gemaakt op school met activiteiten bij alle vakken. Digitale geletterdheid is onderdeel van het onderwijsaanbod op de RGO Beroepscampus. House of Esports en de RGO Beroepscampus hebben lessenreeksen gemaakt voor met name leerjaar 1 en deel leerjaar 2, naast ook losse workshops als dronevliegen, om aan deze eisen te kunnen voldoen.”

House of Esports
Wim Noordzij: ”House of Esports belicht de positieve kanten van esports, gamen en gamification. De populariteit van gamen wordt ingezet om kinderen en jongeren op een eigentijdse manier te bereiken in hun eigen belevingswereld”.

House of Esports ontwikkelt nieuwe vormen van educatie, sport en ontmoeting en reikt dit de jeugd aan, om hen via dit programma van activiteiten positief te kunnen beïnvloeden in hun ontwikkeling als kind. Een kernwaarde voor HoE is de bevordering van balans in het leven van de jeugd. De stichting heeft als secundaire doelstelling kennisoverdracht bij volwassenen over gamen, ten behoeve van het versterken van communicatiemogelijkheden in de ouder-kindrelatie.
Wim Noordzij voorzitter House of Esports: ”House of Esports bevordert en ontwikkelt het welzijn, kennisniveau en de sociale vaardigheden van jongeren en ouderen in de maatschappij door middel van esports, gaming en gamification. House of Esports bereikt dit door het organiseren van educatieve projecten en evenementen. Hiermee leggen we de focus op sociale cohesie, educatie, talent, cognitieve ontwikkeling, saamhorigheid en gezondheid. Bovendien nemen we hiermee de negatieve stigma’s van esports en gaming weg en bevestigen we de positieve educatieve en vormende waarden van esports en gaming”. 

Digitale Schijf van vijf
We ontwikkelen kennis en sociale vaardigheden door een combinatie te maken van games en beweging met als basis de digitale schijf van 5 waarbij een balans wordt gevonden tussen School, Sport, Sociale vaardigheden, Gezondheid en Gamen.

Educatie
Educatie - Je ontwikkelt belangrijke vaardigheden om een meer succesvol persoon te worden.
Sport - Het zet je tot bewegen of beweging is onderdeel van het programma.
Gezondheid - Het aanbod is ingericht op een gezonde en gebalanceerde levensstijl.
Welzijn - Je wordt er een leuker, mentaal sterker en gelukkiger persoon van.
Gamen - Het is leuk en uitdagend, sociaal met anderen.

Techlab Esports Experience
Om dit op een speelse en ongedwongen manier te brengen is het concept Techlab Esports Experience tot stand gekomen. In lijn met de visie zoals geformuleerd door Beroepscampus Middelharnis focussen wij ons tijdens deze dagen op het “al bewegend” ontdekken van de wereld van Esports. Vanaf de meivakantie tot de zomervakantie elke maandag en woensdag van 16.00 - 20.00. Met de verschillende activiteiten willen we de kracht van digitalisering en gamification laten zien en tegelijkertijd een ontmoetingsplek creëren waarin de studenten zich op hun gemak voelen en graag willen komen.

Techlab activiteiten GameTech
De volgende activiteiten staan op het programma: Drone vliegen, GameTime, VR experience, Minecraft education en Workshop Digitale Schijf van vijf. Daarnaast organiseren we op twee vrijdagen een ouder kind toernooi en een workshop “hoe om te gaan met een gamend kind” Er zijn drie Timeslots waar leerlingen zich in kunnen schrijven 25 leerlingen per “timeslot”. We kiezen ervoor om dat via een QR code te doen een van de nieuwe vormen van social media om jongeren bij elkaar te brengen. Leerlingen kunnen zich voor meerdere timeslots per dag inschrijven.

Voor meer informatie 
nfo@houseofesports.nl, Wim Noordzij          0653142432
Door Nolan Noordzij 

Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant