Het 72e Bachconcert door leerlingen van Paul Kieviet | GGOF.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226207&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=ggof.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=324,325" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo ggof.nl
Foto: P. (Pieter) Kamp

Het 72e Bachconcert door leerlingen van Paul Kieviet

  •   28 keer gelezen   Actueel

Middelharnis - Op vrijdagavond 1 november (aanvang 20.00 uur) zal er in de Hervormde Kerk te Middelharnis een bijzonder orgelconcert worden gegeven. Aan de klavieren van het monumentale Leeflang-orgel zullen dertien organisten, leerlingen van Paul Kieviet  die afkomstig zijn van Goeree-Overflakkee en omstreken, het 72e Bachconcert met elkaar verzorgen. 

De meer dan duizend pagina's orgelmuziek van Johann Sebastian Bach (1685-1750) vormen een ongeëvenaarde schat van muzikale wijsheid en schoonheid. Wanneer je als organist deze wereld binnenstapt, sta je echt even te knipperen met de ogen vanwege al dat moois. Zodra je er wat in thuis bent, blijf je je verwonderen en heeft een levenslange bron van inspiratie je te pakken…

Vanuit deze ervaring ruimt Paul Kieviet in zijn lespraktijk een grote plaats in voor het werk van Bach. Naast het vele andere dat ook de moeite waard is, is zijn werk een vast oriëntatiepunt. Vanuit dit middelpunt kunnen lijnen worden getrokken naar de hele orgelliteratuur. Voor het echt kunnen begrijpen van orgelmuziek is Bach onmisbaar.

Daarom nu dit concert: dertien leerlingen voeren werk van Bach uit. Of eigenlijk: twaalf. Vanuit je relatie met de muziek van Bach kun je ook zèlf als componist aan de slag, en een eigen compositie op het programma zetten. Zo schreef Daniël Kieviet dit jaar een uitgebreid werk in Bachstijl: Passacaglia over Psalm 62, met een knipoog naar Bachs beroemde Passacaglia in c (BWV 582).

Bachs orgeloeuvre  is vol afwisseling. Dit concert wil daarvan een afspiegeling zijn. Zo vormen de Acht kleine Präludien und Fugen een prachtige collectie van niet al te moeilijke werken die al een beetje voorbereiden op de grote Preludia en Fuga's. Die grote (zoals BWV 543)  zijn dan ook heel doorwrocht en monumentaal. Ook schreef Bach losse Fuga's, zoals BWV 575 en 577. Het Orgelbüchlein is de uitzonderlijk veelzijdige bundel koraalvoorspelen die als motto kreeg "alleen de allerhoogste God ter eer en voor mijn naaste om er uit te leren". Voor zijn twee oudste zonen Wilhelm Friedemann en Carl Philipp Emanuel schreef hij als studiemateriaal de zes Triosonates, waarin hij de Italiaanse sonate (zoals bijvoorbeeld Vivaldi en Corelli schreven) vervolmaakt. Deze sonates vormen nog steeds een echte tour de force voor de organist! De koraalpartita's die hij in zijn jonge jaren schreef, en vooral die over "Sei gegrüsset, Jesu gütig" (BWV 768), zijn van een bijzondere schoonheid, waarin hij de tekst muzikaal uitdiept. Ook in zijn latere koraalmuziek, vooral in de onovertroffen Leipziger Choräle en de Dritter Teil der Clavierübung, legt hij zijn geloofsovertuiging in klank vast. Als cantor in Leipzig componeerde hij wekelijks een Cantate voor koor en orkest, waarvan het zelfde geldt.  

Het programma:
- Preludium en Fuga in C (BWV 553) uit Acht kleine Präludien und Fugen, door Leendert Tanis
- "Vater unser im Himmelreich" (BWV 636) en "Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ"          (BWV 639) uit het Orgelbüchlein, door Louise Dekkers
- Fuga in c (BWV 575), door Johan van der Valk
- "Vom Himmel hoch da komm' ich her" (BWV 606), "Gelobet seist du, Jesu Christ" (BWV 604) en "Wer nur den lieben Gott lässt walten" uit het Orgelbüchlein, door Jowan Tanis
- "Nun komm' der Heiden Heiland" (BWV 661) uit de Leipziger Choräle, door Krijn Padmos
- Preludium en Fuga in a (BWV 543), door ds. M.J. Middelkoop
- "Wir glauben all' an einem Gott" (BWV 680) uit Dritter Teil der Clavierübung, door Arenda Vogelaar
- Passacaglia in e naar Psalm 62 (eigen compositie), door Daniël Kieviet
- Sinfonia uit Cantate 29 "Wir danken dir, Gott, wir danken dir" (BWV 29), bewerking door Alexandre Guilmant (1837-1911), door Auke Kieviet
- "Herr Jesu Christ, dich zu uns wend" (BWV 655) uit de Leipziger Choräle, door Jaco   van den Berg
- Triosonate V in C (deel 1) (BWV 529), door ds. T.A. Bakker
- Partite diverse sopra "Sei gegrüsset, Jesu gütig" (keuze) (BWV 768), door Marieke Visscher
- Fuga in G (BWV 577), door Wim Visser

U bent van harte welkom! De toegang is gratis.


 


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226207&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=ggof.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=324,325" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768065&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=ggof.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=324,325" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226210&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=ggof.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=324,325" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>