
Nieuwbouw obs De Pannebakker komt er gegarandeerd in 2027
Algemeen 995 keer gelezenNieuwe-Tonge- Je handtekening is heel belangrijk. Nog belangrijker wordt hij als je hem zet onder een officieel document. Drie leerlingen van De Pannebakker, de openbare lagere school in Nieuwe-Tonge, viel vorige week donderdag die eer te beurt.
Door Henk Blanke
Zij waren niet de enigen. Nee, de leerlingen bevonden zich in een illuster gezelschap. De wethouder van onderwijs, de directeur van Sopogo (de stichting van de openbare scholen op het eiland), de directeur van Kibeo (de organisatie van voor-en naschoolse opvang) en de directeur van de Pannebakker, zetten eveneens hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst voor de nieuwbouw van een multifunctioneel schoolgebouw in Nieuwe-Tonge. Dat met alle leerlingen en een groot aantal belangstellenden als getuigen.
Nieuwbouw
Het gebouw van de Pannebakker stamt uit 1956 en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Dat is eveneens het geval met het achter het schoolgebouw gelegen gymnastieklokaal. Aanpassing van beide gebouwen aan de huidige normen zou een enorme investering betekenen en de kosten van nieuwbouw benaderen. Nieuwbouw is dus de enige optie.
|n 2019 werd gestart met de eerste stap: het opnemen van de bouw van een nieuw multifunctioneel schoolgebouw in het Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs. Daarin staat, dat er in de Anemaatstraat in Nieuwe-Tonge een multifunctionele voorziening moet worden gebouwd. Obs de Pannebakker krijgt drie leslokalen en kinderopvang Kibeo twee lokalen. Verder komen er een gemeenschappelijke ruimte, nevenruimtes en een gymnastieklokaal. Hierbij is rekening gehouden met een eventuele groei van het aantal leerlingen, als gevolg van de geplande nieuwbouw.
De ligging aan de Anemaatstraat is ideaal. Door de integratie van schoolgebouw en gymnastieklokaal blijft er genoeg ruimte over voor het aanleggen van een groene zone, waar het speelplein gerealiseerd kan worden. Ook is er de mogelijkheid om er een kinderboerderij aan te leggen. Ambitieuze plannen dus, die met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst gerealiseerd kunnen worden.
Haalbaarheid
De laatste tijd is zijn er berichten verschenen over de grote tekorten die er bij de gemeente zijn op het gebied van nieuwbouw en onderhoud van schoolgebouwen. Wethouder Berend-Jan Bruggeman kon echter verzekeren, dat het niet voor dit nieuwe gebouw geldt. Het benodigde bedrag van ongeveer 6,5 miljoen euro is gegarandeerd.
Het haalbaarheidsonderzoek is afgerond en dus kan de volgende stap worden gezet. Architecten gaan aan de slag om het gebouw te ontwerpen. Daarna is de aanbesteding aan een bouwmaatschappij aan de beurt. Eind 2025 gaan de leerlingen verhuizen naar een tijdelijke huisvesting aan de Koningin Julianaweg 13 in Nieuwe-Tonge.
Daarna begint de sloop.
In 2027 zal, acht jaar na de eerste stappen, een prachtige multifunctionele accommodatie het licht zien. Voorschoolse opvang, basisonderwijs, buitenschoolse opvang en misschien ook nog wel andere doelgroepen zullen daar optimaal van gaan profiteren.















