Afbeelding

Vierhandig orgelconcert op hoofd- en koororgel

Actueel 234 keer gelezen

Middelharnis - Op zaterdagavond 9 juni (aanvang 20.00 uur) zal er in de Hervormde (Grote) Kerk van Middelharnis een bijzonder orgelconcert worden gegeven: op hoofd- en koororgel zullen vader en zoon Paul en Auke Kieviet een programma uitvoeren voor vier handen.

Het begon een aantal jaren geleden tijdens de orgellessen van Paul aan Auke: samen achter de klavieren kruipen en iets vierhandig doen. Vanaf het begin was er de klik: het is inspirerend om samen te werken aan een mooi muzikaal resultaat. Tijdens dit concert laten ze hiervan het één en ander horen in een programma waarin de grote meesters Johann Sebastian Bach en Wolfgang Amadeus Mozart een belangrijke rol spelen, maar waarin ook aandacht is voor het oudere (Thomas Tomkins) en het latere romantische repertoire (Adolph Friedrich Hesse). Paul en Auke voeren bovendien elk een van Bachs onvolprezen koraalbewerkingen uit over "Allein Gott in der Höh' sei Ehr".

Het programma opent op het Fama-koororgel met een bewerking voor vier handen door Jacques van Oortmerssen van de Variaties uit het Strijkkwartet in d (KV 417b) van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791). Een lichtvoetig meesterwerk in galante stijl, waarmee de vijf  stemmen van het instrument uitstekend kunnen worden gedemonstreerd. Op het heldere plenum van het koororgel klinkt A Fancy, een kort polyfoon werk van een van de meesters van de oud-Engelse klavierkunst, Thomas Tomkins (1572-1656). Tomkins was o.m. organist van Worcester Cathedral.

De vierdelige Fantasie in d (Op. 87) van Adolph Friedrich Hesse (1809-1863) is een van de meest bekende werken uit het orgelrepertoire voor vier handen. In dit werk komen zowel "romantische" als meer "barokke" stijlkenmerken voor. Dit laatste blijkt vooral in de afsluitende fuga, waarin Hesse zich laat kennen als een negentiende-eeuwse leerling van Bach. Dat klopt ook wel, want zijn orgeldocent Johann Christian Heinrich Rinck had gestudeerd bij Bachs student Johann Christian Kittel.

Max Reger (1873-1916) bewerkte de zes Brandenburgse Concerten van Johann Sebastian Bach (1685-1750) voor vier handen. Geliefd repertoire in huize Kieviet, want het is een bijzondere ervaring om deze orkestmuziek samen uit te voeren. Reger heeft Bachs complexe partituur zo compleet mogelijk gearrangeerd voor twee spelers. Die hebben het dan wel erg druk! U hoort het eerste concert, in F (BWV 1046).

De beide bewerkingen van Bach over "Allein Gott in der Höh' sei Ehr"  (BWV 662 en 664) komen uit de achttien Leipziger Choräle. Bach geeft hier als gerijpte vijftiger zijn definitieve versie van koralen die al een tijdje op de plank lagen. BWV 662 (adagio) heeft een rijk versierde solomelodie in de sopraan, BWV 664 is een uitbundig, dansant  trio vol Italiaanse zwier. Beide stukken zijn van een uitzonderlijke schoonheid.

De Fuga in g (KV 401) voor vier handen van Mozart is een werk uit zijn latere jaren, toen hij baron Gottfried von Swieten (Wenen) ontmoette. Deze adviseerde hem om zich te verdiepen in de fuga's van Bach. Uit deze "gouden tip" is onder meer dit gedegen, welluidende opus ontstaan.

Eveneens van Mozart is de Fantasie in f (Ein Orgelstück für eine Uhr) KV 608, oorspronkelijk gecomponeerd voor Flötenuhr – een automatisch spelend pijporgeltje dat in een klok was gebouwd; kostbaar stukje huisraad voor gefortuneerde achttiende eeuwers! – maar inmiddels gerespecteerd als "Mozarts belangrijkste orgelwerk". Een van zijn laatste werken, waarin virtuositeit, zangerigheid en Bach-invloed op een sublieme manier samengaan.

Paul Kieviet is als organist verbonden aan de Hervormde Gemeente en de Chr. Ger. Kerk te Middelharnis en de Hervormde Gemeente te Sommelsdijk. Aan het Rotterdams Conservatorium studeerde hij af als docerend en uitvoerend musicus, kerkmusicus en muziektheoreticus. Hij bouwde een uitgebreide en bloeiende lespraktijk op, waarin vele leerlingen worden opgeleid tot kerkorganist of met succes meedoen aan orgelconcoursen. Aam Muziekgebouw Goeree-Overflakkee geeft hij muziektheorie. In 1985 won hij het Nationaal Orgelconcours in Leiden. Improvisatie studeerde hij bij Arie J. Keijzer, en bij Klaas Bolt aan de Internationale Zomeracademie in Haarlem. Paul Kieviet heeft een breed repertoire, en laat zich graag inspireren door de orgelkunst van Johann Sebastian Bach.

Auke Kieviet heeft vanaf zijn vijfde jaar les van zijn vader, Paul Kieviet. In 2012 en 2016 werd hij prijswinnaar op het orgelconcours te Oude-Tonge, en in 2014 en 2016 won hij de wisselbeker op het Jeugdsolistenconcours te Melissant. In 2017 werd hij prijswinnaar op het eerste Ambitus Orgelconcours. Auke werkte mee aan orgelconcerten in onder meer Rotterdam, Utrecht en Maassluis. Hij is een van de organisten van de Chr. Ger. Kerk te Middelharnis. Aan de partitabundel ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de Vereniging van Orgelvrienden werkte hij mee als componist.

U bent van harte welkom! De toegang is uw gift aan de uitgang.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant