De gerechten van Grand Café No 9 kunt u laten bezorgen of zelf afhalen.
De gerechten van Grand Café No 9 kunt u laten bezorgen of zelf afhalen.

Grand Café No 9 levert kwaliteit

Algemeen 1.154 keer gelezen

Middelharnis- Als er één sector creatief heeft moeten omgaan met de steeds wisselende regelgeving in coronatijd, dan is het de horeca wel. André Mulder en zijn vrouw Iefke, eigenaars van Grand Café No 9 aan de haven in Middelharnis weten daar alles van.

Door Henk Blanke

Eigenlijk is flexibiliteit al sinds oktober 2014 hun lijfspreuk. Toen nl. namen zij het Genot over, een zaak die niet helemaal voldeed aan hun idee van horeca. Iefke, met haar horeca-ervaring en André met zijn kennis van het hotel- en restaurantwezen, opgedaan door het vele verblijf in hotels en restaurants vanwege zijn zakenreizen, gaven hun eigen vorm aan de zaak.

De naam ‘eetcafé’ dekte daarmee meer de lading. Er kwam een uitgebreidere menukaart met een assortiment voor een breder publiek. ‘Je groeit in je vak’, is een gevleugelde uitspraak van André. Dat was de reden om een aantal jaren geleden de naam te veranderen in Grand Café no 9. Dat hield in, dat de gerechten nog mooier en verfijnder werden. Ook de wijn- en cocktailkeuze pasten zij aan. Al met al werd in de kleine zes jaar van hun bestaan een kwaliteitsslag gemaakt door te luisteren naar de wensen van hun gasten. En toen kwam corona.

Lock down 1
15 maart 2020., 18.00 uur: alle restaurants moesten sluiten. Dus ook no 9. Maar: regeren is vooruitzien. Eigenlijk hadden Iefke en André deze maatregel min of meer verwacht. Creatief als zij zijn, hadden zij er een paar weken daarvoor al op ingespeeld. Hoe overleef je? Wel, door de min of meer magische formule: het ophalen en bezorgen van maaltijden.

Het duurde dan ook maar drie dagen en de eerste klanten konden genieten van hun kant en klare maaltijden, door de chef-kok van No 9 bereid. Sociale media en adverteren in de krant deden hun werk. Het vaste personeel verruilde het dienblad voor de auto om de maatlijden te bezorgen. De kaart bleef nagenoeg dezelfde. Dus ossenhaas, entrecote en ribeye kwamen keurig gegarneerd op de borden thuis te liggen. Een inspirerend succes voor de crew van No 9. Het versoepelen van de regels, 1 juni, waardoor de horeca weer open kon met alle beprekende maatregelen, was soms ‘op eieren lopen’. Laveren tussen klantgericht zijn en hanteren van de regels. Gezelligheid, prachtig terrasweer, blije mensen, maar…

Lock down 2
Het kon niet uitblijven. In oktober moest de horeca weer sluiten. André en Iefke hanteren weer de take away formule. Wel wat anders dan de eerste keer. Chef-kok Dirk van Poppel bereidt nu niet alleen de ossenhaas en de rib eye. Hij heeft een aantal gerechten aan zijn assortiment toegevoegd, zoals drie soorten stamppotten. Voor het luttele bedrag van €5,50 is deze oer-Hollandse kost te bestellen. En, gecombineerd met een schnitzel, gelardeerd met garnering en krokant blijvende frites kun je voor weinig geld een aantal dagen van de week dineren met maaltijden uit de keuken van Grand Café No 9. Bestrellen is eenvoudig: via tel.nr. 0187-679040.

Met Kerst gaat het Grand Café niet open. Maar u kunt thuis genieten van prachtig opgemaakte schalen met salades, vis en paté die chef-kok Dirk voor u bereidt. Kerst at home wordt daardoor toch nog een feest.

Naast No 9 zijn Iefke en André Mulder ook eigenaar van No 5 Tapas & Drinks, eveneens gevestigd aan de haven van Middelharnis. Via de website kunt u de meest uiteenlopende, zelfgemaakte sushi’s bestellen. Dit vormt een welkome afwisseling met de gerechten van No 9 en is ook een feestelijk gerecht voor Kerst.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant