Frank Post en Alain Manders met bestellingen en de Broodbutler-box
Frank Post en Alain Manders met bestellingen en de Broodbutler-box

Broodbutler voor service en kwaliteit

Algemeen 1.199 keer gelezen

Dirksland - Stel je voor: vers ambachtelijk brood en banket van de lokale bakkerij wordt bij je thuis gebracht en die bezorging is gratis. Je hoeft er niet voor thuis te blijven of uit je bed te komen, want met de Broodbutler-box in je voortuin kan de bezorger je bestelling kwijt. Via de app op je telefoon of computer kan je een bestelling plaatsen en afrekenen. Gemak dient de mens. Voor dat gemak zorgt Broodbutler, inmiddels een begrip op het eiland. De redactie van ‘Groot Goeree-Overflakkee’ had een gesprek met Frank Post, een van de ondernemers van Broodbutler.

Door Nick Ehbel

Wat houdt Broodbutler in?
“Broodbutler staat voor service en kwaliteit; onze belangrijkste pijlers. We komen gratis langs met hooggewaardeerde producten uit de bakkerij, die in de ochtend voor de levering vers worden gebakken.”

Wie zijn de mensen achter Broodbutler en wat is hun achtergrond?
“Ik doe het samen met mijn compagnon Alain Manders. Wij hebben elkaar ontmoet op de job waar ik nog steeds werk. We hadden het idee om samen iets te beginnen. In de tussentijd hebben we al heel wat projectjes gehad en dit is er een van. Alain en ik zien elkaar regelmatig om dingen te bespreken. We hebben affiniteit met het ondernemerschap en halen daar veel voldoening uit.”

Waar komt het idee vandaan?
“Het kwam voort uit een probleem waar ik vooral tegen aan liep. Ik werk veertig uur in de week en mijn vriendin is ook heel druk met werken. Dus wij kwamen eigenlijk nooit bij een bakkerij, want als je thuis komt, is de bakker dicht en ’s ochtends vroeg daar naar toe gaan, zag ik niet zo zitten. Dus vroeg ik me af hoe dat anders kon. Dan ben je gelijk bij een van de belangrijkste doelgroepen van Broodbutler; de drukke werkenden die geen tijd hebben naar de bakkerij te gaan. Daar hebben we een concept over geschreven. Ben je niet thuis, dan zet je de Broodbutler-box buiten en wij leveren alsnog bij je af. Ideaal, je hoeft de deur niet open te doen.”

Hoe is het georganiseerd?
“We zijn drie jaar lang bezig geweest met het uitwerken van het concept. Met verschillende mensen hebben we bekeken of het echt aan zou slaan. Je krijgt bijvoorbeeld veertig bestellingen voor een dag. Dan heb je geen zin om dat allemaal handmatig bij te houden. We hebben een websysteem dat zo is geprogrammeerd dat we met één druk op de knop alle bestellingen op een rijtje krijgen. Alles wordt opgeteld, alles staat per adres genoteerd. Dus afdrukken op een lijstje en doorgeven aan de bakkerij en that’s it…Vervolgens verzamelen wij alle producten uit bakkerij Koese in Dirksland waar we de producten per bestelling in pakken en dan gaan we rijden.”

Waarom de keuze voor bakkerij Koese in Dirksland?
“Dat heeft te maken met de centrale positie van de bakkerij en kwaliteit. Vanuit Dirksland zit je centraal op het eiland en kan je een mooi rondje maken.”

In welke dorpen op Goeree-Overflakkee bezorgen jullie?
“Broodbutler bezorgt in alle dorpen. We wisten natuurlijk wel dat het risico groot was van één bestelling in Ooltgensplaat en één in Ouddorp. Daarom hebben we ons met de marketing in eerste instantie gericht op west Flakkee. Maar, zonder dat we iets promoten in bijvoorbeeld Ouddorp, hebben we daar ook al weer klanten.”

Hoe reageren de klanten?
“Die zijn heel enthousiast, zeker met die Broodbutler-box. Dat is een stukje gemak dat we extra kunnen bieden waardoor ze altijd verzekerd zijn van een product uit de bakkerij.”

Merk je dat door de coronamaatregelen meer mensen gaan bestellen?
“Zeker, de boxen zijn op dit moment niet aan te slepen. Ook op Facebook zijn we actief met marketing. Er komen in de week zoveel nieuwe klanten erbij, heel gaaf om te zien! Voor oudere mensen is het zeker makkelijk. Ook daar hebben we over nagedacht. Veel ouderen zijn minder handig met een website om te bestellen. Het handige van onze website is dat je een bestelling kan doen voor een ander, dus ook voor ouderen.”

Hoe compleet is het assortiment? Wat zijn verrassingspakketten?
“Ik geloof dat we +140 producten op de website hebben staan. Soms wordt het assortiment aangepast aan het seizoen of de feestdagen. Elke maand hebben wij een nieuw verrassingspakket, een pakket met dezelfde waarde, met nieuwe producten. We zijn er pas in oktober mee begonnen, maar je merkt dat de mensen, die toen een verrassingspakket hadden besteld, het heel leuk vonden om verrast te worden. Voor november hebben ze gelijk al een pakketje besteld. ”

Wat zijn jullie toekomstplannen?
“Als je komt met een project als dit, weet je dat je echt wel tegen wat dingen aan gaat lopen, maar daar leer je van. De pijntjes zijn er allemaal uit en het draait goed. Het concept is zodanig klaar dat het één op één uitgeprobeerd kan worden op een ander project, een ander gebied met mogelijk andere producten Er zijn dus plannen om dit concept uit te breiden.”

Heb je zelf nog iets op te merken?
“Er komt meer informatie via Facebook! En de oliebollen komen er aan. We staan er klaar voor en verwachten dat Oudejaarsdag een leuke, maar vooral drukke dag gaat worden. In ieder geval staan de nodige hulptroepen al gereed…”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant