Buldog
Buldog "John", 100 x 100 cm olieverf op doek.

"John", schilderij van Toon Kuijpers

Algemeen 534 keer gelezen

Goedereede - Toon Kuijpers (1954) is een van de beeldend kunstenaars die exposeert tijden de Kunstroute. Harald Jassoy doet de rondleidingen en geeft toelichting op de kunstwerken. Een van de werken van Toon is buldog "John", 100x100cm olieverf op doek.

Door Nick Ehbel

Harald licht toe: "Toon heeft een tijdje in New York gewerkt en zijn sporen verdiend in de internationale business. Is een hele nuchtere gast die we hier al twee keer hebben laten zien, want hij komt iedere keer met iets anders. Hij is niet vast te pinnen op één onderwerp. Dat interesseert hem allemaal niet. Hij heeft bijvoorbeeld ook nu in verhouding tot zijn doen heel veel portretten van vogels en dieren gemaakt.

Kleine vogeltjes, van vinken en mussen, op een klein formaat. Wat een beetje herinnert aan het puttertje van Carel Fabritius in het Maurits Huis in den Haag. Maar dan op zijn Kuijpers’ manier met heel spaarzame details. Het vogeltje is wel te zien, maar soms zie je niet eens waar het staat. Het heeft dan zelfs helemaal geen horizon."

Over de hond vertelt Harald: "Die hond, buldog John, is een heel groot formaat. Voor hondenbezitters is het eigenlijk heel bijzonder dat iemand het onderwerp van een ras, van een Jack Russel, en een buldog als onderwerp te nemen. Dat doet hij heel goed, hij heeft altijd een lichte toets in zijn werk en gelijktijdig is het realistisch. Mensen willen echt een mooie hond zien. Of een mooi vogeltje. Hij is er echt mee bezig om de betekenis van een hond of vogel neer te zetten."

Hij vervolgt: "Die stijl zou ik in het Nieuwe Realisme willen pakken. Daar is hij al jaren mee bezig, de realisme beweging in Europa. Hij was een van de eersten die dat deed. Sinds de Leipziger Schule is dat weer terug in Europa. Bij de vogeltjes is het, als je goed kijkt, voor iemand die op afstand staat een bijna realistisch schilderij. Bij zijn schilderij de molen verwijst hij naar de negentiende eeuw. Het is niet fijngeschilderd, maar echt ‘alla prima’ (nat-in-nat – red.) dus direct op doek, maar het heeft de impressie van een 18de, 19de eeuws schilderij. Pas als je dichterbij komt, zie je dat het met losse toets geschilderd is. Je moet door je oogharen kijken!

Als je op afstand bent, zie je het niet zo snel. Hij is van huis uit een alla prima schilder, altijd geweest. Hij heeft ook abstract gewerkt. Hij is nooit voor één ding te pakken, is heel veelzijdig."

Hij heeft een zeer gedegen opleiding gehad aan de Koninklijke Academie Den Bosch en de Academie voor Kunst en Industrie te Enschede. Harald: "Toon is ook zeer belezen. Wat hij nu doet, is een referentie maken, een verbuiging, naar vroegere meesters. Je kan een verwijzing zien naar de 17de eeuwse schilderijen van Nederlands landschap met molen. Maar, hij heeft het niet op die manier gedaan. Het is wel zo dat er een eigenwijze toets aan vast zit. En dat maakt het ook belangrijk, dat het ook een hedendaags schilderij is. Dat neemt niet weg dat hij zich dit keer toch door de Nederlandse traditie, wat landschap betreft, laat leiden."

Over de hond vertelt Harald verder: "Wat die hond betreft, had je in de 19de eeuw heel veel schilders die zich met paarden, honden en andere dieren bezig hielden, meestal in Engeland. Toon is natuurlijk ook iemand die brood op de plank wil hebben. Iets maken dat interesse heeft."

In Goedereede zijn van Toon Kuijpers veertien werken te zien. Dat komt omdat hij veel kleine vogeltjes heeft. Zes er van zijn kleine, vierkante dingen van 30 bij 30. Er zijn ook flinke bij, zoals die van de hond. Die is 100 bij 100. Stadspoort is 55 bij 110. De grote molen in de 18de of 19de eeuwse stijl is 120 bij 122cm.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant