Afbeelding

Online-petitie voor spoorlijnen op Goeree-Overflakkee

Actueel 1.504 keer gelezen

Regio - Naast Walcheren en Zuid-Beveland hadden ook Goeree-Overflakkee, Schouwen-Duiveland, Noord-Beveland, Tholen en Zeeuws-Vlaanderen allemaal hun eigen tram/spoorverbinding op hun eiland. Die zijn nu inmiddels allemaal opgeheven en rijden daar alleen maar bussen, die bovendien lang niet alle plaatsen op het eiland aandoen. Dat zal waarschijnlijk zo zijn, omdat bijna iedereen daar zijn eigen auto heeft en als enige OV-keus de bus. Bussen en auto's zijn schadelijk voor het milieu en hebben geregeld last van files op snelwegen. Een spoorverbinding daarentegen is veel beter, sneller, betrouwbaarder, duurzamer en kan maar liefst ook 30% meer reizigers meenemen dan een bus!

Door Tim Sekac

Zo staat de enkelbaanse N57 dagelijks te stikken van de files en komen de auto's en bussen heel langzaam vooruit. Dat zal over vier jaar nog erger worden, want medio 2020 - 2022 wil men de Blankenburgertunnel gaan bouwen van Maassluis naar Rozenburg. Dan worden de provincie Zeeland, de Zuid-Hollandse eilanden Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee nog beter bereikbaar per auto en OV. Want stel men wil vanuit Amsterdam of Den Haag naar Middelburg reizen of naar andere plaatsen in Zeeland, dan moet men zowel per trein als per auto helemaal omreizen via Rotterdam, Dordrecht en Bergen op Zoom. Straks als die Blankenburgertunnel klaar is, hoeft dat niet meer en kan men zo over de N57 vanuit Amsterdam/Den Haag in één rechte lijn naar Middelburg of naar andere plaatsen in Zeeland reizen. Het voordeel daarvan is dat men dan niet meer die gigantische omweg hoeft te maken via Rotterdam, Dordrecht en Bergen op Zoom.

Nadeel
Maar het nadeel is dat het dan gelijk weer veel meer milieuvervuiling oplevert en dat die enkelbaanse N57 nog veel meer last van files en wellicht auto-ongelukken gaat krijgen. Mensen zeggen dan dat die weg dubbelbaans gemaakt moet worden, maar dat zal het probleem niet (helemaal) oplossen.

Petitie
Ondergetekende heeft hier een oplossing/alternatief bedacht met zijn petitie en die gaat dan als volgt:
Als er nou eens een nieuwe spoorlijn van circa 82 km wordt gebouwd van Delft naar Middelburg, die de hele weg parallel gaat lopen aan de N57. Die lijn moet dan o.a stations krijgen in Maassluis, Rozenburg, Zwartewaal, Nieuwenhoorn, Goedereede, Ouddorp, Ellemeet, Noordwelle, Burgh-Haamstede, Kamperland en Veere. (deze heeft dan 2 tunnels bij de Maas en het Veerse meer, en 2 grote spoorbruggen bij Delta-Works en de Haringvlietsluizen) Deze lijn rijdt na Middelburg dan ook nog circa 25 km verder naar het Belgische stadje Knokke-Heist, waar de trein kan doorgaan naar de Belgische stad Brugge.
Op deze manier kunnen vele mensen, zowel in de dorpen langs de N57 als die andere mensen in en net buiten de omgeving, hun auto laten staan en in de trein stappen naar hun werk of andere bestemming. Zo kan het verkeer op de N57 flink gereduceerd worden en verdeeld over de spoorlijn en de autoweg. Dat zou voor vele mensen super ideaal zijn en zal de bereikbaarheid in die omgeving enorm verbeteren. 

Gelijksoortige projecten
In andere delen van dit land zijn ze al bezig met gelijksoortige projecten: In Utrecht en Noord-Brabant willen ze een spoorlijn langs de A27 bouwen om het verkeer op die weg te reduceren. En in Drenthe en Groningen willen ze dat ook van Emmen naar Groningen stad om het verkeer op de eveneens enkelbaanse N34, waar geregeld fatale ongelukken gebeuren, te reduceren en bereikbaarheid te verbeteren!

Intercity
Daarbij is het ook nog eens zo dat de huidige Intercitytrein van Vlissingen/Middelburg naar Amsterdam nu nog rijdt via Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Schiedam, Delft, Den Haag, Leiden, Heemstede en Haarlem, daar 3 uur over doet. In de toekomst 2040 gaat deze trein volgens Spoorvisie 2040 OV-Magazine een nieuwe en veel snellere route rijden via de Hogesnelheidssporen en zal na Roosendaal dan alleen maar stoppen in Rotterdam en Luchthaven Schiphol en zal de reis maar 1,5/1,75 uur duren. Maar zo raken de andere steden zoals Haarlem, Heemstede, Leiden, Den Haag, Delft en Schiedam en Dordrecht wel hun rechtstreekse treinverbinding met Zeeland kwijt en dat is dan weer niet zo ideaal. 

Voordelen
Dus als er dan eens een nieuwe dienstregeling vanaf die steden naar Zeeland moet komen en die kunnen dan over een gloednieuwe spoorlijn vanaf Delft naar Brugge via Middelburg langs de N57. Dan hoeven die mensen:
A. Niet verplicht over te stappen op Rotterdam of Roosendaal om zo rechtstreeks naar Zeeland te kunnen reizen per trein.
B. Die nieuwe Dienstregeling hoeft dan ook niet meer die gigantische omweg te maken via Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal en Bergen op Zoom (wat die dus hedendaags doet).
 
Oude spoorlijn
Verder zou het ook handig zijn als de oude spoorlijn op Goeree-Overflakkee van Ouddorp naar Ooltgensplaat met de oude stations in Goedereede, Stellendam, Melissant, Middelharnis, Nieuw-Tonge, Oud-Tonge en Achthuizen weer in ere te herstellen. Na Ooltgensplaat dan met een spoorbrug over het water naar het Brabantse plaatsje Dinteloord en verder naar de stad Roosendaal waar men diverse overstapmogelijkheden heeft op nationale en internationale treinen. Zo kunnen ook alle mensen op het eiland en omgeving gemakkelijk richting het oosten van het land reizen met een spoor langs de N57 en een stoptrein van Ouddorp naar Roosendaal over de oude spoordijk.

https://petities.nl/petitions/meer-nieuw-en-oud-spoor-in-zeeland?locale=nl 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant