Afbeelding

Record collecteopbrengst Hersenstichting

Actueel 278 keer gelezen


Herman de Haan, directeur van de Hersenstichting: ,,Elk jaar is het weer even spannend. Ook wij merken dat er meer aandacht is voor de hersenen, maar of we dat ook terugzien in onze collecteopbrengst is dan natuurlijk altijd maar de vraag. Met deze fantastische opbrengst kunnen we weer mooie stapjes zetten die hopelijk leiden tot het stoppen en genezen van hersenaandoeningen."

De collecteopbrengst 2018 van €1,4 miljoen breekt de Hersenstichting wederom een record. In de laatste week van januari is er door ruim 18.000 vrijwilligers gecollecteerd. Het uiteindelijke totaal bedrag zal nog iets hoger liggen, aangezien er tot maanden na de collecte nog bedragen binnenkomen. De Hersenstichting is een van de weinige fondsen die hun collecteopbrengsten nog elk jaar ziet stijgen.

De recordopbrengst van ruim €1,4 miljoen is onder andere te verklaren de optimalisatie van collecte gebieden, de werving van nieuwe collectanten, de inzet van 'pinbussen' in vijftig gemeenten en de stijgende aandacht voor onze hersenen.

Pinbussen
De Hersenstichting is één van de goede doelen die deelneemt aan de pilot met pinbussen in vijftig gemeenten. Een initiatief van Stichting Collecteplan, die namens 24 goede doelen sinds september 500 collectebussen huurt waarbij ook met een pinpas betaald kan worden. Uit onderzoek van Stichting Collecteplan blijkt dat de gemiddelde gift bij een pinbus twee keer zo hoog ligt. Bij deze bussen was de gemiddelde opbrengst €141,50, bij een 'normale' €65,00. De gemiddelde bus opbrengst van de Hersenstichting collecte ligt al op €77,00. Of dit stijgt door het gebruik van de pinbussen wordt pas later in het jaar duidelijk, na de volledige telling en verwerking van de opbrengst.

Bij de Hersenstichting zijn ze in elk geval blij met de ontwikkeling: "Mensen reageren enthousiast en vinden de pinbus een goed initiatief", vertelt Gina Hindriks, collecte coördinator. "Mensen moeten niet het gevoel krijgen dat ze moeten geven, maar juist ervaren dat we het geven makkelijker willen maken."

Één op de vier mensen
Vorig jaar bleek uit onderzoek van het RIVM dat één op de vier Nederlanders een hersenaandoening heeft. In 2016 kwamen er 3,8 miljoen Nederlanders bij de huisarts met een hersenaandoening. Reden voor de start van de driejarige campagne: "Een hersenaandoening zet je leven op z'n kop", waarin niet de patiënt zelf, maar een naaste vertelt over de impact van een hersenaandoening. Ook al is de aandoening niet altijd zichtbaar, de sociale gevolgen zijn vaak groot en worden flink onderschat.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant