De, vanuit Melissant komend, volkomen onoverzichtelijke kruising Plaatweg-Halsgat.
De, vanuit Melissant komend, volkomen onoverzichtelijke kruising Plaatweg-Halsgat.

Plaatweg Stellendam moet veiliger worden

Algemeen 1.046 keer gelezen

Stellendam- Drie juni 2020 is een dag die Henny Kooijman, 82, maar een zeer ervaren automobiliste, nooit zal vergeten. Sterker nog: ze wordt er dagelijks aan herinnerd, zowel door lichamelijke ongemakken als door psychische problemen.
Die dag wilde zij, vanuit het Halsgat, waar haar woning staat, de Plaatweg oprijden. Dit is de kruising die komend vanuit Melissant nauwelijks te zien is of voor een uitrit wordt aangezien. Zij wordt aangereden door een auto, die haar met hoge snelheid in de flank raakt. Gevolg: haar auto slaat vier keer over de kop en Henny belandt 50 meter verder met auto en al in de sloot. Ternauwernood kan zij door toegesnelde mensen uit de zinkenede auto worden gered. Een schrikbeeld dat haar nog steeds voor ogen staat en haar heeft aangezet actie te voeren voor een veilige Plaatweg.

Publiciteit
Zij belde met allerlei instanties, die wel begrip toonden, maar niet met een oplossing kwamen. Ook deze krant berichtte over de onveilige situatie. Een vertegenwoordiger van het waterschap nam naar aanleiding daarvan contact op met Henny. Een deeloplossing volgde. De heg aan het Halsgat werd gedeeltelijk gesnoeid. Echter: daar is het kruispunt niet overzichtelijker door geworden. Maar er was nog wat. Overwogen zou worden om bij het gewraakte kruispunt het waarschuwingsbord ‘gevaarlijke kruising’ te plaatsen, waardoor bestuurders bewust gemaakt zouden worden dat ze daar extra alert moesten zijn. Helaas, na de werkzaamheden aan de heg is niets meer van het waterschap vernomen.

De Plaatweg
Wat is er aan de hand met die oude weg tussen Melissant en Stellendam? De weg is niet alleen toegankelijk voor de auto. Ook wordt hij als fietspad gebruikt. De fietsstroken zijn echter onderdeel van de rijbaan en daardoor niet veilig. Ook het landbouw- en vrachtverkeer maakt veelvuldig gebruik van de Plaatweg. De weg is geen voorrangsweg. Voor de smalle wegen die erop uitkomen geldt: rechts voorrang. Verder is het een lange, rechte weg, die uitnodigt om hard te rijden.
In de afgelopen jaren is de weg al een aantal keren aangepakt met als doel: veilig maken. Zo zijn er wegversmallingen aangebracht met reflecterende ogen in de drempels met grote, zeer opvallend gele waarschuwingsborden ervoor. De drempels zijn echter (te) laag als gevolg van het feit dat de bussen van het streekvervoer eroverheen moeten kunnen rijden. Ook mag je er niet harder dan 60 km. per uur rijden, maar er wordt nauwelijks op snelheid gecontroleerd.

Mogelijke oplossingen
Volgens Henny Kooijman zou een doorgetrokken dubbele streep een deel van de oplossingen kunnen zijn. De kruising met het Halsgat zou extra onder de aandacht van de weggebruikers moeten worden gebracht. Maar ook de gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen door intensief en frequent overleg te voeren over de veiligheid met de wegbeheerder: het waterschap. Gebruikers van de weg zouden hun klachten vaker bij de gemeente moeten melden, waardoor de noodzaak om maatregelen te treffen nog meer wordt benadrukt. De ultieme oplossing is natuurlijk het aangepaste rijgedrag van de automobilist. Helaas, dat zal een fictie blijven.

Onveiligheid
Goeree-Overflakkee kent op het gebied van verkeersveiligheid heel trieste cijfers. Tussen 2008 en 2017vielen er bijna drie keer zoveel verkeersdoden als in de rest van Nederland (bron A.D.). In de afgelopen 25 jaar zijn 24 verkeersdoden te betreuren. En wat het onderwerp van dit artikel betreft: volgens de Interactieve CROSS snelhedenkaart is op de Plaatweg sprake van een hoge ongevallenscore met hoge snelheidsscores. Dit alles moet reden genoeg zijn voor de verantwoordelijke instanties om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant