Afbeelding

Reizigers waarderen dienstverlening van Connexxion in Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee met een 7.5

Actueel 337 keer gelezen

Vandaag, 21 maart, zijn de resultaten uit de OV-Klantenbarometer 2017 bekend gemaakt. De reizigers beoordelen het openbaar vervoer in Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee met een rapportcijfer 7.5: een stijging van 0.1 punt ten opzichte van vorig jaar.

Hiervoor zijn ruim 86.000 reizigers in heel Nederland gevraagd hun oordeel te geven over de kwaliteit van het openbaar vervoer. Reizigers kunnen hun oordeel geven over diverse aspecten van het openbaar vervoer. Het algemene reizigersoordeel op bijna alle aspecten is gestegen: 'zitplaats vriendelijkheid chauffeur, gemak instappen en kopen vervoerbewijs, punctualiteit, overstaptijd en reissnelheid springen er zeer positief uit.

Verhoogde waarderingen in 2017
Wat positief opvalt is de beoordeling van de punctualiteit met een 7.2, ten opzichte van 6.9 vorig jaar. De frequentie van de bussen is ook 0.3 punt beter beoordeeld met een 6.9. Connexxion monitort continue op het op tijd rijden van de bussen, bekijkt waar nodig welke aanpassingen er nodig zijn in de dienstregeling. Ook is er structureel overleg met wegbeheerders en gemeenten over infrastructurele zaken zoals werkzaamheden. Deze acties zijn zichtbaar is het resultaat op de genoemde aspecten. Reizigers voelen zich met een beoordeling van een 7.9 steeds veiliger in het openbaar vervoer in Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee.

Ook de waardering van het gemak vervoerbewijs/laden en reissaldo is gestegen met 0.2 punt naar een 8.0 en gemak instappen is met een stijging van 0.3 punt gestegen naar een 8.7. Ook de vriendelijkheid van personeel werd 0.2 punt hoger beoordeeld ten opzichte van vorig jaar en werd beoordeeld met een 7.8.

Het meest genoemde verbeterpunt is de informatie bij vertragingen. De beoordeling door de reizigers op dit item, binnen Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee, is met 0.1 punt wel gestegen naar een 5.2 maar ligt nog wel onder het landelijk gemiddelde (5.9). Het verbeteren van onze informatievoorziening bij vertragingen heeft daarom ook in de toekomst onze blijvende aandacht. Dat doen wij onder meer door de inzet van Reisinformanten. Zij informeren reizigers over onverwachte vertragingen en omleidingen. Daarnaast zetten wij in op informatievoorziening via de elektronische panelen op de halte, de Connexxion-app, de Connexxion website en Twitter. Voordeel voor de reiziger is dat hij op deze manier actuele reisinformatie krijgt via diverse kanalen en direct, interactief vragen kan stellen. Ook kunnen gebruikers haltes en buslijnen als favoriet instellen en een push-bericht ontvangen als er wijzigingen of verstoringen op een (vaste) buslijn zijn. Reizigers kunnen de app gratis downloaden.

Reiziger regelt zelf de overstap met de StappOver app
Connexxion werkt continu, met haar opdrachtgever provincie Zuid-Holland aan verbetering van de dienstverlening. Zo is afgelopen jaar de StappOver App geïntroduceerd. Met deze app, die automatisch herkent in welke bus de reiziger zich bevindt, ziet de reiziger op welke haltes er een overstap mogelijk is op een andere buslijn. Met één klik kan de reiziger een overstap regelen naar een andere bus. Als de aansluitende bus kan wachten verschijnt dat op het scherm, anders verschijnt de eerstvolgende overstaptijd. Voordeel voor de reiziger is dat deze eenvoudig een overstap kan regelen en dat de aansluitende bus (indien mogelijk) wacht. De app wordt steeds bekender bij reizigers.

Over het onderzoek
De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Het is nu voor de zeventiende keer gehouden en wel in 70 onderzoeksgebieden die samen het gehele regionale openbaar vervoer in Nederland omvatten. Per onderzoeksgebied is een steekproef uit het rittenbestand genomen. In totaal zijn 6008 ov-ritten bezocht door enquêteurs. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant