De A12 bij Den Haag.
De A12 bij Den Haag.

Honderden miljoenen voor bereikbaarheid Zuidelijke Randstad

Actueel 123 keer gelezen

Regio - De partijen in de Zuidelijke Randstad zijn verheugd over de investeringen van het Rijk in de Zuidelijke Randstad. Zo gaat er 200 miljoen euro naar de regio Rotterdam-Den Haag voor een pakket aan maatregelen om reizigers en goederen vlotter op de plaats van bestemming te krijgen.

Minister Schultz trekt verder 50 miljoen euro uit voor de doorstroming Burgerveen Leiden (A4), 35 miljoen euro voor verdieping van de Nieuwe Waterweg, 200 miljoen euro voor de goederencorridor Rotterdam – Duitsland en ze wil versnelde uitvoering van het traject Nieuwerkerk – Knooppunt Gouwe (A20). Pex Langenberg, voorzitter Vervoersautoriteit van de MRDH en wethouder mobiliteit in Rotterdam: "De investeringen betekenen een forse impuls voor de bereikbaarheid van de regio. Samen met de partijen gaan we nu aan de slag om het programma in te vullen. Daarbij hebben wij de voorkeur uitgesproken voor projecten zoals de derde oeververbinding over de Maas, de uitbreiding naar vier railsporen tussen Delft en Rotterdam, de N59 en de aansluitingen van het hoofdwegennet en het onderliggend wegennet." Floor Vermeulen, gedeputeerde provincie Zuid-Holland: "We hebben de ambitie om de best bereikbare provincie te zijn. Dat is belangrijk voor de inwoners die hier wonen en werken en voor de bedrijven die hun producten moeten vervoeren. Met de investeringen van de minister in de A20, de A4 en de A15 via goederencorridors kunnen we onze ambities nog beter waar maken. Samen met de provincie Zeeland starten we een verkenning naar de corridor Rotterdam – Antwerpen. We zijn verheugd over de toezegging van de minister om actief bij te dragen aan dat onderzoek."

Afspraken
De provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Milieu bepalen samen aan de hand van al lopende onderzoeken waaraan de 200 miljoen euro besteed gaat worden. Hierover maken de partijen in het voorjaar van 2017 afspraken. In dat kader gaan de partijen samen met het Rijk de effecten onderzoeken van de projecten uit het Regionaal Investeringsprogramma, met prioriteit voor de projecten Viersporigheid Delft –Rotterdam, de derde Oeververbinding Rotterdam, knelpunten in de aansluiting van regionale wegen met het hoofdnetwerk en de N59. De uitkomsten hiervan worden besproken in het MIRT overleg in het voorjaar van 2017. Rijk en regio hebben afgesproken dat snel na de besluitvorming over de viersporigheid op het traject Rijswijk Zuid – Delft Zuid, wordt besloten over aanpassing van de sporen bij Schiedam ten behoeve van de Intercity-status van station Schiedam Centrum.

Rijksinvesteringen
De Rijksinvesteringen zijn opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) waarover donderdag 13 oktober afspraken zijn gemaakt. De investeringen zijn gericht op de verbetering van de bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstad in brede zin: dus zowel over de weg, over het water als met het openbaar vervoer. Ook zullen de verbindingen met België en Duitsland versterkt worden, wordt innovatie in mobiliteitsvraagstukken gestimuleerd en is er extra geld beschikbaar voor uitbreiding van de fietsenstallingen bij stations.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant